اسم نوشته مجله سرگرمی و تفریحی

عکس نوشته،عکس پروفایل،تعبیر خواب،طراحی اسم

بوی بد بدن در نوزادان و چگونگی رفع آن

بوی بد بدن در نوزادان و چگونگی رفع آن

 

نوزادان معمولاً بوی بد بدن مشخص دارند. اگر لباس هایشان کثیف باشد یا به موقع غسل ندهند ، ممکن است بوی شیر ، محصولات کودک داشته باشند یا بوی تند یا ترشی داشته باشند.

به عنوان یک مادر ، ممکن است نسبت به بوییدن کودک حساسیت بیشتری داشته باشید. اگر کودک شما بوی بدن عجیب و غریب ، بوی میوه ای یا بوی غیرمعمولی دارد ، برای تعیین علت اصلی بوی بدن خاص کودک ، از یک متخصص اطفال کمک بگیرید.

این پست را بخوانید تا در مورد دلایل بوی بدن نوزاد ، بوی طبیعی و غیرطبیعی نوزادان و راه های مقابله با آن بیشتر بدانید.

انواع طبیعی بوی بدن در نوزادان

بوی بدن زیر در بین نوزادان بسیار رایج است و شما نباید نگران آن باشید.

1. بوی شیر

نوزادان اغلب بوی شیر می دهند. با کاهش مصرف شیر کودک ، بوی عجیب بدن از بین می رود و آنها به یک رژیم غذایی جامع فارغ التحصیل می شوند.

2. بوی ترش

بعضی اوقات ممکن است کودک شما بوی ترشی از بدن داشته باشد ، به خصوص هنگامی که تف می کند. نوزادان ممکن است بوی نامطبوع بدن داشته باشند وقتی که آلودگی وعرق در زیر بغل ، ناحیه گردن یا چین های پوست آنها گیر کند. عدم رعایت بهداشت مناسب می تواند منجر به عفونت قارچی ، تحریک و قرمزی پوست شود.

دلایل شایع بوی بدن در نوزادان

برخی از دلایل عمده بوی بدن کودک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آلودگی و گرما
  • گرد و خاک
  • عدم تعادل رژیم غذایی
  • تزئین
  • محیط های غیر بهداشتی
  • عرق کردن
  • ادرار
  • اختلالات متابولیکی

انواع غیرطبیعی بوی بدن در نوزادان

اگر کودک شما بوی بدن عجیب و غریب دارد ، ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامتی مانند اختلال متابولیک باشد . برخی از بوهای غیرطبیعی بدن در نوزادان موارد زیر است.

1. بوی ماهی

در نوزادان مبتلا به تری متیل آمینوریای اولیه یا سندرم بوی ماهی (FOS) بوی ماهی متعفن در نفس ، ادرار و عرق آنها ایجاد می شود. این یک اختلال ژنتیکی است که در اثر کمبود آنزیم ایجاد می شود و از تجزیه تری متیل آمین در بدن آنها جلوگیری می کند (1) .

وقتی هضم غذاهایی مانند تخم مرغ ، حبوبات ، برخی از سبزیجات ، ماهی و ... توسط باکتری های روده بزرگ ، روده تولید می شود ، تری متیل آمین (TMA) در روده تولید می شود. TMA از طریق غشای دستگاه روده پخش می شود و در آنجا به کبد می رسد و به تری متیل آمین بی بو (TMAO) متابولیزه می شود.

نوزادان مبتلا به بیماری های کبدی ، مانند هپاتیت ویروسی ، ممکن است بوی ماهی پوسیده داشته باشند ، زیرا TMA در کبد آنها به TMAO متابولیزه نمی شود. اختلالات کلیه ممکن است به دلیل رشد بیش از حد باکتری در روده ، باعث بوی ماهی شود. تری متیل آمینوریا ناشی از بیماری های کبدی یا کلیوی به عنوان شناخته می شود تری متیل آمینوریای ثانویه (2) .

2. بوی شربت افرا

اگر ادرار کودک شما بوی شربت افرا یا کیک می دهد ، می تواند به دلیل بیماری ادرار شربت افرا (MSUD) باشد. این یک اختلال ژنتیکی نادر است که به دلیل کمبود یک مجموعه آنزیمی باعث تجزیه اسیدهای آمینه خاص (پروتئین ها) در بدن می شود. تجمع این اسیدهای آمینه و محصولات جانبی سمی آنها ممکن است بوی شیرین مشخصی به ادرار بدهد. در صورت عدم درمان ، نوزادان ممکن است دچار اختلال عملکرد عصبی و سایر مشکلات عصبی مانند تشنج شوند (3) .

3. بوی سبزه  

فنیل کتونوریا (PKU) نوعی اختلال متابولیک مادرزادی است که باعث می شود بدن کودک شما بوی گندیده از خود منتشر کند. نوزادانی که دچار این مشکل ژنتیکی هستند ممکن است متابولیسم اسید آمینه بنام فنیل آلانین را کاهش دهند. در صورت عدم درمان ، تجمع فنیل آلانین در خون می تواند منجر به اختلالات یادگیری ، مشکلات رفتاری ، صرع ، رنگ پوست روشن تر ، لرزش و غیره شود (4)

4. بوی میوه ای

نفس بوی میوه ای یکی از شاخص های دیابت نوع 1 در نوزادان است. رایحه میوه ای به دلیل دیابت کتواسیدوز (DKA) ایجاد می شود ، عارضه دیابت نوع 1 به دلیل تجمع کتون در بدن. در صورت عدم درمان ، کتواسیدوز دیابتی می تواند در نوزادان تهدید کننده زندگی باشد (5) .

5. بوی کلم

نوزادان مبتلا به تیروزینمی نوع 1 ممکن است بوی کلم مانند داشته باشند. این یک اختلال متابولیکی ژنتیکی است که در آن کمبود آنزیم باعث تجمع اسید آمینه تیروزین در خون می شود. در صورت عدم درمان ، ممکن است باعث تاخیر در رشد ، نارسایی کبد ، بزرگ شدن طحال و سایر مشکلات کشنده شود (6) .

6. بوی عرق 

ایزوالریک اسیدمی و گلوتاریک اسیدمی نوع II اختلالات ایجاد کننده بوی عرق پا در نوزادان است. اگرچه نادر است ، اما ممکن است مجبور شوید این شرایط را از تعریق زیاد پا تشخیص دهید که منجر به بو می شود.

  • ایزووالریک اسیدمی یک بیماری نادر است که به دلیل عدم توانایی در تجزیه اسید ایزووالریک ایجاد می شود. تجمع آن منجر به بوی عرق پا و علائم دیگری مانند بی حالی ، عدم رشد ، تشنج و غیره می شود (7) .
  • اسیدمی گلوتاریک نوع II (GA2) یک بیماری ارثی است که در متابولیسم چربی ها و پروتئین ها در بدن تداخل ایجاد می کند. این امر ممکن است باعث تعریق عرق پا در نوزادان شود. علائم ممکن است بسته به شدت اختلال متفاوت باشد. GA2 می تواند منجر به بی حالی ، تغذیه نامناسب ، تغییرات رفتاری و استفراغ شود. شدیدترین شکل این اختلال در چهار هفته اول پس از تولد دیده می شود و ممکن است کودک دچار ناهنجاری های مغزی و بزرگ شدن قلب و کبد باشد (8) .

در صورت مشاهده هر یک از این بوها یا بوهای عجیب دیگر ، برای مشاوره با پزشک کودک خود تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید که بیشتر این شرایط نادر است و توضیح دیگری در مورد بو وجود دارد. بوی نامطبوع بدن به دلیل بهداشت نامناسب به تنهایی می تواند با بهبود بهداشت شخصی مقابله کند.

چگونه با بوی بدن کودک خود کنار بیاییم؟

در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید در صورت داشتن بوی بدن در بدن کودک خود را مورد توجه قرار دهید:

  • حمام کودک را با استفاده از شامپوهای مخصوص کودک کنید
  • همیشه بعد از استحمام خشک کنید و مرطوب کننده بزنید
  • برای کاهش تعریق از پودرهای کودک استفاده کنید
  • هنگام تغذیه از پیش بندهای تغذیه کودک ضد آب استفاده کنید
  • صورت و گردن کودک را بعد از خوردن غذا تمیز کنید
  • کودک خود را در طول تابستان با لباس سبک بپوشید تا از تعریق زیاد جلوگیری کند
  • همیشه از جوراب و کفش تمیز و خشک استفاده کنید
  • لباس های کودک را مرتباً بشویید و خوب خشک کنید
  • پوشک را به موقع عوض کنید
  • هنگام تعویض پوشک ، ناحیه تناسلی را خشک یا شسته و شستشو دهید
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی