اسم نوشته مجله سرگرمی و تفریحی

عکس نوشته،عکس پروفایل،تعبیر خواب،طراحی اسم

ویژگی های تصویر در آینه تخت

ویژگی های تصویر در آینه تخت

 

آینه‌های عادی که سطح آن ها مسطح میباشد، آینه تخت نامیده میشوند. این آینه‌ها به عبارتی آینه‌‌هایی می باشند که کلیه ما از آن ها به کارگیری میکنیم و می توانیم شی ءها را عینا (ولی با وارونی جانبی) در آنان ببینیم.

آینه‌های عادی را که سطح آن‌ها مسطح میباشد، آینه تخت می‌نامند. در واقع این آینه‌ها شیشه‌هایی میباشند که یک طرف آن‌ها جیوه‌اندود شده‌است. وقتی که روبروی آینه‌ای می‌ایستید، خودتان را در آینه می بینید، یا این که در شرایطی‌که تصاویر حریم آب ، در آب قابل مشاهده میباشد، بدین علت میباشد که از سطح آینه یا این که آب نورها رفلکس پیدا می‌نمایند و به دیده می‌رسند. آنچه در آینه چشم می‌گردد، تصویر شی مقابل آینه میباشد. آیا تا به امروز تصویر درختان یا این که چشم انداز‌های حریم یک استخر آب را در سطح آب مشاهده کرده‌اید؟

وقتی که یک شی که در نوروفروغ واقع میباشد، در مقابل آینه تخت قرار می گیرد، از هر مکان جسم پرتوهای روشنایی به آینه می‌تابند. این پرتوها بعداز رفلکس از آینه به دیده می‌رسند، مثل اینکه پرتوها از نقطه‌ای که در پشت آینه واقع میباشد، به دیده می‌رسند. این نقطه به عبارتی نقطه تقاطعی میباشد که در آن امتداد پرتوهای بازتابشی به دیده ، در پشت آینه ، به هم می‌رسند و آن نقطه ، تصویر نقطه‌ای نقطه گزینش گردیده از جسم نامیده میگردد. بدین ترتیب می توانیم تصویر هر مکان دیگری از جسم را به یاری دستکم دو پرتو که از آن نقطه به آینه می‌تابند، معین کنیم.

    در حالتی‌که حقیقتا در پشت آینه نقطه نورانی وجود داشت و پرتوهایی از آن به دیده میرسید، آن پرتوها مانند پرتوهایی بودند که از سطح آینه به دیده رسیده‌اند. به همین سبب ساز آدم تصور می نماید نقطه نورانی جسم در پشت آینه میباشد. نقطه نورانی پشت آینه تصویر مجازی جسم نامیده می‌گردد. تصویر مجازی از عکس العمل امتداد پرتوهای رفلکس نتایج می گردد.
    در آینه تخت ارتفاع تصویر با ارتفاع شی برابر میباشد.
    تصویر در آینه تخت نسبت به جسم ، بی واسطه میباشد.
    تصویر در آینه تخت دارنده وارونی جانبی میباشد، بطوری که در صورتی‌که کتابی را در مقابل آینه قرار دهید، نوشته‌های کتاب که پیش از این از راست به چپ قابل قرائت بود، اینک از چپ به راست قابل تلاوت میباشد.

در‌صورتی‌که شعاع تابش اثبات بماند و آینه را حول محوری بنا شده در سطح آن به اندازه α زمان دهیم، شعاع بازتابش به اندازه 2α زمان می نماید.

    در حالتی‌که آینه تخت به موازات سطح خویش به اندازه L منتقل شود، تصویر به اندازه 2L منتقل میگردد.
    در شرایطی‌که آینه‌ای با سرعت V به جسمی نزدیک یا این که از آن بدور شود، تصویر با سرعت 2V به جسم نزدیک یا این که از جسم به دور میگردد.
    در صورتی‌که جسم با سرعت \'V به آینه نزدیک یا این که از آن به دور شود، تصویر با سرعت \'2V به جسم نزدیک یا این که از جسم به دور میگردد.
    در حالتی که جسم با سرعت \'V به آینه نزدیک یا این که از آینه به دور شود، تصویر با سرعت \'V نسبت به جای اول خویش نسبت به آینه جنبش می‌نماید، اما با سرعت \'2V نسبت به جسم جنبش می‌نماید.

یک
شیشه

را بطور ایستاده روی میز نصب نمائید. دو شمع شبیه را در طرفین شیشه قرار دهید. بعداز آنکه یک کدام از شمعها را پر‌نور کردید، از طرف شمع پر‌نور به شیشه نگاه فرمایید. شمع خاموش و تصویر شمع پر‌نور را در شیشه خواهید روئت کرد. شمع پر‌نور را جابجا نمائید، با این عمل تصویر آن جابجا خواهد شد.

این شمع را آنقدر جابجا نمائید تا تصویر شمع پر‌نور بر شمع خاموش مطابقت شود، در این حالت در شیشه تنها یک شمع و آن هم پر‌نور چشم می‌گردد. درصورتی که مسافت فی مابین هرمورد از شمع‌ها تا شیشه را اندازه بگیرید، با هم برابر خواهند بود، گویی جسمی را در مقابل آینه قرار داده‌اید و تصویر آن در مسافت‌ای برابر در پشت آینه درست شده میباشد.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی