اسم نوشته مجله سرگرمی و تفریحی

عکس نوشته،عکس پروفایل،تعبیر خواب،طراحی اسم

۶ فروردین 99 روز امید، روز شادباش نویسی

آئین بسیار زیبایی برای جشن و پای کوبی های نوروزی از روزگار سابق بجا باقی‌مانده میباشد. به حیث می‌آید ایرانیان در روز تبریک نویسی (ششم فروددین ماه)، خواسته ها و منظور های نیک خویش را برای دیگر افراد می نوشتند و به دست آنان می سپردند. این آئین به صورت های دیگر، هنوز هم دربین مردم ما جا داراست.

در گاهشماری اهل ایران روز ششم هر ماه، خرداد ماه روز اسم دارااست. خرداد ماه روز از فروددین ماه ماه (روز ششم فروددین ماه)، یک کدام از روزهای مهم در گاهشماری اهل ایران میباشد.

ششم فروددین ماه ماه به اسم های «روز تهنیت نویسی»، «روز آرزو» یا این که روز «عید نوروز پهناور» خوانده می‌گردد و از روزهای مبارک ی ایرانیان میباشد.

از این روز به اسم «هودرو» یا این که «هفدورو» یعنی روزی که هفتاد و دو اتفاق افتاد آخر و عاقبت ساز در معاش و مورخ ایرانیان روی داده میباشد نیز ذکر شده شده‌است.

 

در متن پهلوی «ماهِ فروددین ماه، روزِ خرداد ماه» رویدادهای بخش اعظمی به‌این روز نسبت داده شده میباشد؛ از گزاره :

– پیدایی کیومرث و هوشنگ

– روییدن مشی و مشیانه

– غلبه ی سام نریمان بر اژدهاک

– پیدایی مجدد ی پاد شاه کیخسرو (از جاودانان در باورهای اهل ایران)

– همپُرسگی زرتشت با اهورامزدا

 

اسم روز آرزو به خیال انتظار پیدایی مجدد کیخسرو و دیگر جاودانان و نجات بخشان (سوشیانت ها)، به‌این روز داده شده‌است. اسم اسپیدا نوشت، از دین طومار نویسی درین روز گرفته شده‌است که تدبیر بیشتری از آن در اختیار وجود ندارد. گمان می رود با پیام های تبریک نوروزی در لینک و پیوند باشد.از این روز به اسم «هودرو» یا این که «هفدورو» یعنی روزی که هفتاد و دو روی داد سرانجام ساز در معاش و مورخ ایرانیان روی داده میباشد نیز ذکر شده شده‌است.

 

به لحاظ میاید طومار نویسی و تهنیت نویسی از دین های این روز بوده میباشد.

در منابع کهنی از دانشمندانی زیرا ابوریحان بیرونی، فردوسی وسیع، ابن ندیم و غیره نیز نوآوری خط به دست جمشید و بر تخت نشستن او گزارش شده‌است بدینگونه که : «… روزی که جمشید خط نوشت و به مردم مژده بخشید که طرز وی خدای را خوش آمده و به جایزه کارهایش، گرما، سوز‌و‌سرما، پیری و رشک را از مردمان به دور می‌کند، روز ششم فروددین ماه ماه بود …

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی