اسم نوشته مجله سرگرمی و تفریحی

عکس نوشته،عکس پروفایل،تعبیر خواب،طراحی اسم

طریقه مصرف برگ سنا برای لاغری

چرا برگ سنا برای لاغری توصیه می‌شود؟

سنا یکی از گیاهان دارویی است که خواص متعددی را برای بدن به همراه دارد. بارزترین خاصیتی که برجای می‌گذارد رفع موقت یبوست است. این داروی گیاهی به ملین بودن معروف است اما تاثیرات دیگری نیز به همراه دارد:

  • موثر در پیشگیری از بیماری‌های التهابی است
  • حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از آسیب‌های سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند
  • خاصیت ضد انگل برای دستگاه گوارش را به همراه دارد
  • مدر است؛ از این نظر به سم زدایی بدن کمک می‌رساند اما از طرفی ممکن است سبب کم آبی بدن شود
  • برای کنترل سندروم روده تحریک پذیر که گاهی به شکل یبوست بروز داده می‌شود، گزینه‌ای موثر است
  • هموروئید یا بواسیر که اغلب در پی یبوست ایجاد می‌شوند، با این گیاه دارویی پیشگیری یا حتی درمان می‌شوند
  • درمانی خانگی برای یبوست است که تا زمان مصرف فقط نتیجه می‌دهد و درمان قطعی محسوب نمی‌شود؛ به همین دلیل باید مصرف مداوم در آن داشت که آسیب زننده است
  • با مسهل بودن این گیاه زمینه برای کاهش وزن فراهم خواهد شد
 

موارد بیان شده فقط به صورت تجربی و در طب سنتی تایید و توصیه می‌شوند. هیچ کدام از این مزایای گیاه سنا به شکل علمی به اثبات نرسیده است.

نحوه اثرگذاری برگ سنا برای لاغری ناشی از مسهل بودن آن است. مصرف این گیاه دارویی به شکل بسیار موثری سبب شل شدن مدفوع می‌شود که عاملی برای کاهش وزن خواهد بود. از این طریق دفع سموم بدن را نیز به همراه دارد. حتی با کاهش التهابات بدنی می‌تواند احتمال بالا رفتن وزن را نیز کاهش دهد.

 

آیا برگ سنا برای لاغری موثر است؟

معمولا اکثر افراد به دنبال راحت‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن هستند. یکی از ساده‌ترین آنها استفاده از دمنوش‌هایی است که در این زمینه موثر عمل می‌کنند. دمنوش‌های لاغری گاهی از یک گیاه دارویی یا ترکیبی از چند گیاه تهیه می‌شود که معمولا در انواع ترکیبی، برگ سنا به کار می‌رود یا اینکه به تنهایی باید مصرف شود.

 

اما این گیاه دارویی جنبه درمانی برای یبوست دارد و برای بالا بردن متابولیسم بدن تاثیر به سزایی ندارد. روند لاغری و کاهش وزن در حد به سزایی تحت تاثیر عملکرد درست سیستم گوارشی است اما استفاده از سنا روشی مقطعی برای این موضوع است و با قطع مصرف آن بدون اینکه روش درستی جایگزین شود، مجدد یبوست ایجاد خواهد شد. در نتیجه زمینه بالا رفتن وزن یا ماندن در وزن بالا مجدد فراهم می‌شود.

در روند لاغری نکته‌ای که بسیار مهم است تنظیم متابولیسم بدن است که به مرور با تغذیه اصولی، فعالیت بدنی روزانه، خواب کافی، مدیریت استرس و موارد درستی از این قبیل حاصل می‌شود. راهکارهایی مانند استفاده از دمنوش‌ها مانند استفاده از دمنوش برگ سنا برای لاغری به صورت مقطعی موثر هستند و روشی صد در صد درست و تضمینی که آسیبی به همراه نداشته باشند، محسوب نمی‌شوند. اما این آسیب‌ها شامل چه مواردی می‌شوند؟

عوارض برگ سنا برای لاغری

برگ سنا در ملین بودن تاثیر بالقوه‌ای ایجاد می‌کند و حتما باید در مورد مصرف آن از متخصصین مشورت دریافت کرد. زیرا ممکن است عوارضی را بر جای گذارد که تا مدت‌ها بدن را به خود درگیر کند.

از طرفی لازم است برای اینکه برگ سنا برای لاغری نتیجه مطلوب را ایجاد کند، مداومت در مصرف منظم روزانه آن وجود داشته باشد. این موضوع ممکن است عوارض متعددی را برای بدن در پی داشته باشد که در ادامه بهتر است دقیق‌تر آنها را بررسی کنیم.

اختلال در عملکرد صحیح روده‌ها

از تاثیراتی که سنا برای دستگاه گوارش به همراه دارد، می‌توان به تحریک روده‌ها برای به حرکت در آوردن مواد غذایی اشاره کرد. این موضوع به علت وجود ترکیباتی است که سنا به بدن می‌رساند. دریافت سنوسیدها از سنا، به صورت مداوم سبب عادت روده‌ها به دریافت آنها می‌شود که معمولا عملکرد طبیعی روده‌ها را تا حدودی متوقف می‌کند. در نتیجه قطع مصرف سنا سبب یبوست شدیدتر از سابق خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود سنا بیشتر از 2 هفته مصرف نشود.

موثر بر ایجاد اختلال در سیستم گوارشی

با مصرف مداوم برگ سنا برای لاغری ممکن است مشکلات گوارشی متعددی برای بدن ایجاد شود که مداومت در مصرف، سبب تشدید آنها خواهد شد:

  • ابتلا به اسهال شدید
  • حالت تهوع و استفراغ
  • انقباضات شکمی
  • دل پیچه

مسمومیت کبدی

همانطور که اشاره شد، برای اینکه به لاغری و کاهش وزن با مصرف سنا دست یافت، لازم است در مصرف آن مداومت داشت. اما این مداومت در مصرف، به کبد که ارگان حیاتی بدن است آسیب وارد خواهد کرد. مسمومیت کبدی از جمله آسیب‌هایی است که به همراه دارد.

برگ سنا برای لاغری و ایجاد اختلال الکترولیتی

 

مواد مغذی و شیمیایی متعددی در بدن وجود دارند که برخی از آنها بر اثر کم آبی بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند. مصرف مداوم برگ سنا در حد به سزایی در به هم خوردن عملکرد طبیعی این مواد شیمیایی موثر است. در نتیجه سطح الکترولیت‌های بدن نیز کاهش خواهد یافت. پتاسیم یکی از آنها است که در صورت کمبود آن در بدن، احتمال بالا رفتن ابتلا به مشکلات قلبی و حتی خطر مرگ افزایش خواهد یافت.

 

مشکل ساز بودن خاصیت ادرار آوری برگ سنا

مصرف برگ سنا برای لاغری سبب دفع آب زیادی از بدن می‌شود. دفع آب از بدن علاوه بر اینکه اختلال در الکترولیت‌ها را به همراه دارد، سبب مشکلات دیگر ناشی از کم آبی بدن مانند سرگیجه، اختلال در فشار خون و ضربان قلب و… خواهد شد.

اختلال در انعقاد خون

استفاده مکرر از دمنوش سنا یا ترکیباتی از آن، در خون نیز مشکلاتی را در پی خواهد داشت. ترکیبات آن سبب کاهش انعقاد خون می‌شود و در پی آن افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند نباید از این ترکیب بدون مشورت پزشک استفاده کنند.

بارداری و شیردهی

مصرف گیاهان دارویی در دوران بارداری و شیردهی، ممکن است خطرات جدی را در پی داشته باشد. تاثیر مستقیم این گیاه دارویی بر روده‌ها ممکن است به خطر انداختن سلامتی کودک را در پی داشته باشد که بهتر است تا جای ممکن برای درمان یبوست و جلوگیری از افزایش وزن از روش‌های مطمئن‌تر توصیه شده توسط متخصصین در این دوران پیروی کرد.

drpasdar.com

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی