اسم نوشته مجله سرگرمی و تفریحی

عکس نوشته،عکس پروفایل،تعبیر خواب،طراحی اسم

بهترین روش گردآوری اطلاعات برای دانستن یک واقعه تاریخی چیست

https://uupload.ir/files/mki_بهترین_روش_گردآوری_اطلاعات_برای_دانستن_یک_واقعه_تاریخی_چیست.png

بهترین روش گردآوری اطلاعات برای دانستن یک واقعه تاریخی چیست

پرسشنامه

رایج ­ترین و پرکاربردترین شیوه برای جمع آوری داده ها، تهیه و تنظیم پرسشنامه میباشد.

پرسشنامه دربرگیرنده تیم ­ای از سوالهای می ­خواهد شد که جواب به آن­ ها، داده­ های مایحتاج پژوهشگر را تشکیل می ­دهد. پرسشنامه اکثر اوقات در پژوهش ها پیمایشی که نظرسنجی در آن نقش مهمی دارااست به کارگیری می ­خواهد شد.

در تحقیق تجربی و شبه تجربی یا این که پس رویدادی معمولا از این شیوه استعمال نمی­ خواهد شد مگر اینکه بعنوان یک شیوه کامل کننده برای کامل شدن برخی از داده ها به آن نیاز باشد.

همینطور، پرسشنامه یک ابزار نظرسنجی برای سنجش متغیرهای قضاوتی میباشد، برای مثال در مواقعی که بخواهیم سلایق اشخاص، علاق و گرایشات، رغبت، منظور­ ها و ارجهیت­ های آن­ ها را بسنجیم از این ابزار استعمال می ­کنیم.

بدین ترتیب متغیرهای یه خرده یا این که کیفی که قابل قضاوت کردن نیستند از این شیوه نمی ­­توانند معقول شوند.
اصول کلی تهیه و تنظیم پرسشنامه
اجزاء اساسی پرسشنامه

پرسشنامه بایستی دربرگیرنده اجزاء ذیل باشد:

طومار ­ی یاور که به آن پیشگفتار نیز گفته م ی­خواهد شد، غرض از جمع آوری داده ­ها بوسیله پرسشنامه و ضرورت همیاری جواب دهنده و اهمیت داده­ های مایحتاج را ذکر می ­نماید.

با این طومار، پژوهشگر کوشش می ­نماید تا جواب دهنده را نسبت به همیاری در کامل شدن پرسشنامه ترغیب نماید. به همین استدلال می بایست به روی گرانبها بودن داده ­های نتایج از این پرسشنامه که با شرکت کردن جواب دهندگان بدست می‌آید تاکید خواهد شد.

همینطور موردنیاز میباشد پژوهشگر در‌این قسمت بدین نکته اشاره نماید که داده­ ها و داده ها نتیجه ها از این پرسشنامه سری بوده و بجز به کارگیری آماری به هیچ خواسته دیگری گزینه استعمال قرار نخواهد گرفت.

در‌این نصیب، پژوهشگر جواب دهنده را با چگونگی جواب دادن به سوالهای آشنا می­ نماید. برای مثال بایستی به جواب دهنده توضیح داده گردد هر نوع پرسش این پرسشنامه بایستی به چه شکل جواب داده گردد( از جمله تشریحی، آری یا این که نه و…).

در ساختار پرسشنامه بایستی خصوصیت­ های جواب دهنده که می­ تواند به تنهایی سنجیده شود نیز اشاره گردد. اطلاعاتی نظیر جنسیت، سطح تحصیلات، حرفه تحصیلی، سن و موردها اینچنینی که داده ها کلی در رابطه جواب دهندگان در مشت شما قرار می‌دهند

برای اینکه بهتر بتوانید سوالهای پرسشنامه را گزینش نمائید در آغاز می بایست متغیرهای این پژوهش را مشخص و معلوم فرمائید. بعداز معین کردن متغیرها، پژوهشگر بهتر می ­تواند سوالاتی مطرح نماید که با یاری آن­ ها به اندازه گیری متغیرها پرداخته و نسبت به آنان تصمیم گیری نماید.

کلاً سوال ها پرسشنامه به دو شکل ارائه می ­شوند:

این نوع سوالهای مشتمل بر تیم ای از آیتم ها می ­گردد که جواب دهنده بایستی از در میان آن­ ها یکی‌از را تعیین نماید.

این نوع سوال ها برای جواب دهنده تماما معنی میباشد و به سهولت به آن جواب می ­دهد. همینطور، استخراج داده ها و چک این نوع پرسش و جواب آن­ها نیز بی آلایش ­خیس میباشد.

این نوع پرسشنامه مشتمل بر سوالاتی می ­خواهد شد که جواب دهنده می­ تواند به اختیار خویش و با لحاظ خویش به آن جواب دهد.

این جواب ­ها می­ توانند یکسری کلمه و واژه یا این که چندین پاراگراف باشند. معمولا از این نوع سوالهای برای نظارت و مطالعه عقاید در یک قضیه خاص به کار گیری می ­گردد. نظارت داده ­هایی که از این سوال های به دست میاید بسیار طاقت فرسا میباشد و نیاز به یک سیستم رمزنگاری ویژه داراست.
نکات ضروری در تدوین سوالهای پرسشنامه
طریق ­های تهیه و تنظیم پرسشنامه

پرسشنامه را می ­توانید به شیوه های مختلفی تهیه و تنظیم نمائید:
اشکال پرسشنامه

پرسشنامه ­ها مبنی بر معیارهای مختلفی تقسیم بندی می­شوند.
مذاکره

گفت‌و‌گو نوعی نظرسنجی میباشد که نظرها جواب دهنده بصورت شفاهی جمع آوری می ­خواهد شد. رای زنی نیز همچون پرسشنامه معمولا در موردها کیفی قضاوتی کاربرد دارااست البته در مواقعی که اصطلاحا به آن گفتمان عمیق یا این که تخصصی می ­گویند، می­ قدرت از نظرها تخصصی صاحب و مالک نظران بهره مند شد.
گونه های رای زنی

گفت‌و‌گو سه نوع دارااست:

درین نوع گفت‌و‌گو، سوال ها کلی مطرح می ­گردد و جواب دهنده نیز هر آنچه به نظرش می ­برسد را ذکر می­ نماید که غالبا مطالب متنوع و حتی گهگاه نامرتبط بدست می‌آید که نظارت آن بسیار سخت میباشد.

درین نوع مذاکره، سئوالات طوری مطرح می ­شوند که جواب را به سمت مقصود متبوع هدایت نمایند. در واقع بعداز اینکه جواب دهنده جواب هر پرسش را اعطا کرد پرسش دیگری مطرح می­ گردد که جواب آن بتواند فیض آخری گفت‌و‌گو را به سمت مقاله خاصی سوق دهد.

در‌این نوع گفتمان، سوال ها با جواب­ های محدود و به اصطلاح کلیشه ­ای معلوم مطرح می­ خواهد شد.
مشاهده

این شیوه در پژوهش ها تجربی و شبه تجربی، که در آن نمی‌شود از طریق پرسشنامه به کار گرفت، کاربرد داراست.

در واقع با این نحوه، محقق می ­تواند خلق جامعه یا این که مثال آیتم ارزیابی خویش را در رابطه با یک متغیر خاص مشاهده و تحقیق کند.

از جمله می­ قدرت به واحد سنجش شرکت کردن پرسنل در تصمیم گیری یک کمپانی اشاره نمود. در‌این‌حالت‌ محقق در جلسات تصمیم گیری آن­ ها کمپانی نموده و با دقت به روش ابراز حیث اشخاص، عده بندی اشخاص و سیاستی که درین گردهمایی گرفته می­ خواهد شد ترازو شرکت کردن آن­ها را مشخص و معلوم می­ نماید. به دلیل آن که این مساله چیزی وجود ندارد که بتوان با ارائه پرسشنامه یا این که گزینش مذاکره به داده ها مستندی دست یافت.
گونه های مشاهده

مشاهده نیز دو نوع داراست. مشاهده انفعالی و مشاهده فعال.

فارغ از دخل و تصرف محقق، اخلاق طبیعی اشخاص آیتم مطالعه قرار می­گیرد.

در‌این نوع مشاهده برخلاف نوع دیگر، محقق حضور دارااست و به صورت حضوری به مشاهده اخلاق و رفتار و متغیرهای گزینه نظرش پرداخته و آن­ها را بررسی می­ نماید.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی