اسم نوشته مجله سرگرمی و تفریحی

عکس نوشته،عکس پروفایل،تعبیر خواب،طراحی اسم

قلعه پرتغالی ها کیش

قلعه پرتغالی ها کیش

قلعه پرتغال کجاست؟ از دوران استعمار پرتغال در برخی از بنادر و جزایر جنوب ایران ، جز چند قلعه تاریخی چیزی باقی نمانده است.

دیوارهای ضخیم همیشه در بندرهای قشم ، کنگ ، عمان ، راس الخیمه ، جزیره هرمز و مناطق دیگر در امتداد خلیج فارس دیده می شود. این دیوارها در واقع مهمترین بازمانده سلطه پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس هستند.

استعمارگران پرتغالی پس از اشغال بخشهایی از جزایر خلیج فارس ، قلعه هایی ساختند که برخی از آنها هنوز پابرجا هستند. از میان این قلعه ها در جنوب ایران ، قلعه های پرتغالی در هرمز ، قشم و چابهار مشهورترین قلعه ها هستند.

بناهای تاریخی پرتغالی ها که امروزه فقط عنوان پرتغالی را یدک می کشند ، به جاذبه های گردشگری تاریخی شهرهایی مانند چابهار و جزایری مانند هرمز ، قشم و کیش تبدیل شده اند که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می کنند.

در این مقاله ، از یک سری مقالات ، به توضیح قلعه پرتغالی واقع در جزیره قشم می پردازیم.
معرفی

قلعه پرتغالی قشم در سال 1507 میلادی به دستور "آلفونسو آلبرکرک" ملوان پرتغالی در جزیره قشم ساخته شد. این قلعه در سال 1987 توسط احسان یغمایی حفاری شده است. به دنبال وقوع زمین لرزه ای به بزرگی 9.5 ریشتر در بهار 2000 ، حفاری ها در قسمت داخلی دیواره شرقی قلعه به دلیل تخریب گسترده ناکام ماند. با کاوش در قلعه های پرتغال تعدادی از ظروف چینی ، شیشه ونیزی و توپ کشف شده است.

در واقع کاربرد اصلی قلعه مکانی مانند انبار بزرگ یا محلی برای نگهداری مهمات و سلاح بود که در موارد اضطراری از قلعه هایی مانند قلعه های هرمز ، قشم و لارک پشتیبانی می کرد. آب مورد استفاده قلعه از طریق آب باران و آب چاه تأمین می شد که توسط یک کانال زیرزمینی در حوضچه ها و حوضه های قلعه نگهداری می شد.

این قلعه شامل انبارهای اسلحه ، یک آب انبار بزرگ ، اتاق های پادگان ، زندان ، کلیسا ، پست فرماندهی و سالن است.

در زمان حکومت صفویه - توسط "امام قلی خان" یکی از فرماندهان شاه عباس - قلعه پرتغالی ها و پایگاه های دیگر در دهانه خلیج فارس به تصرف ایران درآمد.

قلعه قشم با مساحت بیش از 2000 متر مربع از سنگ آهک و گچ با ملات محلی ساخته شده است.

متأسفانه امروز شاهد تخریب بیش از حد این اثر تاریخی هستیم. رئیس واحد میراث فرهنگی اداره کل گردشگری قشم در این باره گفت:

    قلعه پرتغالی قشم قرار بود بازسازی شود و سازمان میراث فرهنگی این کشور به دنبال اجرای این پروژه بود. هنگامی که موضوع مرمت توسط پرتغالی ها مطرح شد ، آنها طرحی را ارائه دادند که بیشتر یک طرح بازسازی بود تا یک مرمت ، و مرمتگران ایرانی از آن انتقاد می کردند ، اما در نهایت این مسئله در جایی پایان یافت که ایران به پرتغالی ها اجازه بازسازی نداد .

نشانی

ضلع شمالی جزیره قشم و در سواحل خلیج فارس
دسترسی

 سفر هوایی به قشم توسط فرودگاه بین المللی قشم روزانه توسط بسیاری از شرکت های هواپیمایی انجام می شود. با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می توانید ارزانترین بلیط هواپیما به بوشهر را پیدا کرده و آن را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید. متأسفانه بلیط قطار از تهران به جزیره به طور مستقیم وجود ندارد.

مسافرت با ماشین

بهتر است تا بندر لنگه (حدود 15 ساعت فاصله از تهران) و سپس به بندر خمیر رانندگی کنید. به بندر پهل (پل) بیایید. در این بندر ، یک فروند فرود 24 ساعته (یک کشتی دریایی که وظیفه جابجایی مردم و ماشین ها را در سواحل دارد) وجود دارد تا ماشین شما را به اسکله لافت در جزیره قشم منتقل کند. فاصله دریا از اسکله پل تا اسکله لافت حدود 1800 متر است.

 اگر ماشین شخصی ندارید ، برای سفر به قشم می توانید با اتوبوس یا قطار به بندرعباس بروید و از آنجا ناهار را به قشم برسانید که حدود 20 دقیقه طول می کشد.

اگر به دنبال پیشنهاد مناسب تور قشم هستید ، انواع تورهای قشم را در کجارو مشاهده کنید و تور مورد نظر خود را در بین تورهای مختلف مقایسه کنید و ارزان ترین تور را از فروشندگان معتبر شریک خریداری کنید.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی